Als je een website hebt en je wilt je verdiepen in hoe je meer bezoekers via Google wilt trekken, dan moet je je gaan verdiepen in SEO. SEO is namelijk een afkorting voor search engine optimization, oftewel zoekmachine optimalisatie. Aangezien meer dan 90% van de Nederlanders de zoekmachine Google gebruikt, is zoekmachine optimalisatie in de praktijk dus Google optimalisatie.
Het doel van SEO is dat Google je website en webpagina’s beter waardeert en hoger in de SERP’s zet. Dit is een afkorting voor search engine results pages, oftewel de pagina’s die Google produceert als je een zoekterm intypt. De resultaten op deze pagina bestaan meestal uit advertenties (vaak de drie bovenste resultaten en de resultaten in de rechterkolom) en organische zoekresultaten, die meestal dus onder de advertenties staan. In de onderstaande afbeelding heb ik duidelijk gemaakt welke de betaalde en organische zoekresultaten zijn.

Via SEO probeer je dus je website en webpagina’s zo hoog mogelijk in de organische zoekresultaten te krijgen, want hoe hoger je in de zoekresultaten komt des te meer mensen naar je website komen. Hoewel de organische zoekresultaten meestal onder de betaalde staan, zijn 70% van de klikken organisch, zoals deze studie laat zien.

SEO: eenvoudig doch complex

Nu is SEO een eenvoudige, maar ook complexe bezigheid. SEO is eenvoudig, omdat Google een duidelijk doel heeft: de beste content bieden aan zijn gebruikers. Als een Google zoeker dus iets intypt, dan wil Google hiervoor het beste antwoord vinden. Als jouw webpagina het beste antwoord biedt aan de zoekterm van de gebruiker, dan kom je op nummer 1 in de organische zoekresultaten. Kijk, dat klinkt niet moeilijk, toch? Het complexe van SEO is echter dat we niet exact weten hoe Google zijn organische zoekresultaten genereert. Google’s algoritme is namelijk geheim. Google houdt zijn methodes geheim, omdat het de beste content aan zijn gebruikers wil bieden en niet de beste, door online marketeers zoals ik, geoptimaliseerde content. Vaak wordt beweerd dat Google wel 200 variabelen gebruikt in zijn algoritme voor het produceren van de SERP’s, maar ik denk dat het er in werkelijkheid veel meer zijn. Gelukkig weten we door uitspraken van Google medewerkers en studies wel het een en ander over welke factoren een rol spelen in het Google’s algoritme en welke factoren dus belangrijk zijn voor zoekmachine optimalisatie. Het bespreken van deze factoren is buiten het bereik van dit artikel, maar als je hier meer wilt over lezen, dan raad ik aan om het Search Engine Ranking Factor rapport van Moz te lezen. Waar ik het in dit artikel namelijk wel over wil hebben zijn SEO teksten.

Wat is een SEO tekst?

Een SEO tekst is een webtekst gericht op het trekken van bezoekers via Google. Stel dat je een ondernemer bent met een website, dan wil je natuurlijk dat potentiële klanten naar je website komen. Dit kan op verschillende manieren. Zo kunnen mensen je website direct vinden (bijvoorbeeld via een visitekaartje). Ook kun je mogelijke klanten bereiken via Social Media (Facebook, Twitter, LinkedIn) of via online advertenties. Ten slotte kun je potentiële klanten via zoekmachines (Google dus) aantrekken. Aangezien veel mensen, en dus ook je potentiële klanten, via Google zoeken naar informatie over producten en diensten, wil je je potentiële klanten via Google kunnen bereiken. Dit kan dus door het schrijven van SEO teksten. Eerst wil ik echter een misverstand over SEO teksten uit de wereld helpen.

Een misverstand over SEO teksten

Sommige online marketeers zien SEO teksten als webteksten die niet voor bezoekers, maar voor Google zijn geschreven, waarbij verouderde (of nooit gewerkte) SEO technieken als keyword density worden gebruikt. Deze teksten zijn opgevuld met zoektermen en leveren derhalve geen fijn leesbare tekst op. Dit is echter ouderwetse SEO, die steeds minder goed werkt. Een goede SEO tekst houdt rekening met zoekwoorden en termen, maar de focus moet liggen op zoekintenties. Zoals ik al eerder schreef, probeert Google het beste antwoord (in de brede zin van het woord) te vinden op de zoekintentie van de gebruiker. Aangezien Google slimmer en slimmer wordt, is het bedrijf ook steeds beter in staat de zoekintentie van de gebruiker goed in te schatten en hierbij het beste antwoord te vinden.

Hoe schrijf je een goede SEO Webtekst

Eigenlijk heb ik het antwoord hier al op gegeven, want met je SEO tekst wil je zo goed mogelijk de vraag of zoekintentie van je beoogde bezoeker beantwoorden. Als je een ondernemer bent, wil je derhalve de zoekintenties van potentiële klanten beantwoorden. Stel dat je een webshop hebt in mondverzorgingsproducten (tandenborstels e.d.). Je wilt dan natuurlijk scoren op converterende zoektermen als “tandenborstel aanbieding” of “goedkope tandenborstel”. Ik raad ondernemers ook aan om potentiële klanten te targeten die nog in de informatiefase zitten van hun aankoopproces. Een mogelijke klant van deze ondernemer zou bijvoorbeeld op Google kunnen zoeken naar “wanneer moet ik mijn tandenborstel vervangen”. Hier kun je een goede webtekst over schrijven met informatie over dit onderwerp. Dus nu heb je een goed onderwerp voor een landingspagina (dit is de pagina waarop een bezoeker binnenkomt op je website), maar hoe ga je te werk. Hiervoor moet ik uitleggen hoe Google werkt.

Topic modeling

Google creëert begrip van de wereld door middel van topic modeling. Dit is een methode waarbij via statistische modellen verbanden worden gelegd tussen woorden, begrippen en concepten. Google haalt informatie voor deze methode door miljarden webpagina’s en zoekopdrachten te analyseren. Dit klinkt heel abstract en daarom zal ik dit verduidelijken met een voorbeeld. We nemen het topic “Frank de Boer”. Doordat Google dus veel data heeft geanalyseerd, weet de zoekmachine gigant dat Frank de Boer een oud-voetballer is. Ook weet Google dat Frank de tweelingbroer is van Ronald de Boer, dat hij met Ajax in 1995 zowel de Champion’s League als de Wereldbeker won en dat hij de huidige trainer is van Ajax. Als we het onderwerp Frank de Boer in een mindmap zouden zetten, dan zou er dit uit kunnen komen.

Mindmap Frank de Boer

Mindmap Frank de Boer

Waarom topic modeling belangrijk is voor het schrijven van een webtekst, zullen we zo op terugkomen.

Schrijf een SEO tekst voor je bezoeker en beschrijf het onderwerp uitgebreid

Als je een webtekst schrijft, dan schrijf je ten eerste voor de bezoeker die je voor ogen hebt en niet voor Google. In de eerdergenoemde voorbeeldzoekopdracht “wanneer moet ik mijn tandenborstel vervangen”, wil je de zoekvraag van de gebruiker zo goed mogelijk beantwoorden. Ik ben geen mondhygiëne expert, maar als ik hier op zou zoeken, dan zou ik niet alleen het gemiddelde moment van vervanging willen weten, maar ook hoe ik kan herkennen dat mijn tandenborstel versleten is en wat de risico’s en nadelen zijn van het doorpoetsen met een versleten tandenborstel.
Als je tot voor kort op de voorbeeldzoektermen goed in Google wilde scoren, dan zorgde je ervoor dat deze termen goed zichtbaar en veelvuldig in je tekst, (pagina)titels, kopteksten en URL voorkwamen. Nu Google echter door topic modeling slimmer is geworden en een diepgaander begrip heeft gekregen van onderwerpen en concepten, wil je met je tekst niet meer focussen op een keyword, maar op een topic. In plaats van keyword targeting ga je dus doen aan topic targeting. Woorden blijven natuurlijk wel belangrijk en het is wel best practice om belangrijke keywords te gebruiken. Maar het is tevens belangrijk om uitgebreid te zijn in je SEO webtekst, waardoor Google een grotere aansluiting vindt bij het onderwerp dat de Google gebruiker zoekt als deze een zoekopdracht intypt. Ik begrijp dat topic modeling een lastig onderwerp is voor niet-online marketeers (en trouwens ook voor veel online marketeers). Het belangrijkste dat je hieruit moet meenemen, is dat je met je tekst niet moet richten op één keyword, maar op een onderwerp en dit onderwerp uitgebreid moet belichten, waarbij wel de lezer op 1 staat. Google kan de mate meten waarin een lezer je webpagina en content waardeert, een hoe meer lezers je webpagina waarderen, des te meer Google ook je webpagina en website zal waarderen.

Best practices voor het schrijven van een landingspagina

Dus je wilt zo goed mogelijk de zoekopdracht van je beoogde bezoeker beantwoorden, waarbij je de lezer op 1 hebt staan en het onderwerp uitgebreid belicht. Daarnaast zijn er nog enkele adviezen die je in acht moet nemen bij het schrijven van een zoekmachine vriendelijke tekst.

  1. Plaats belangrijke keywords in de url, (pagina)titel, kopteksten. In ons voorbeeld waarbij je een webtekst schrijft voor Google gebruikers die willen weten wanneer zij hun tandenborstel moeten vervangen, zou ik de keywords tandenborstel en vervangen terug laten komen in de url, titel en koptekst. Hiermee geef je aan Google aan dat deze keywords belangrijk zijn in de tekst en dus voor de pagina. Hetzelfde geldt voor interne links. Als je nieuwe artikel een mooie aanvulling is voor een ander artikel, dan kun je vanaf dit andere artikel linken naar je nieuwe artikel. De ankertekst (de tekst op de link) wordt hierbij ook geëvalueerd, dus zorg dat je deze goed kiest met de juiste keywords.
  2. Maak een lijst of mindmap met key terms die je wilt gebruiken in je SEO tekst. Naast tandenborstel en vervangen zijn er meer woorden die je wilt gebruiken in je tekst, waarmee je Google duidelijk maakt wat het onderwerp van je webpagina is. In ons voorbeeld zou ik zeker de termen versleten, tandplak, cariës, gaatjes en elektrische tandenborstel gebruiken. Houd er wel rekening mee dat de lezer op 1 staat en dat deze key terms logisch terug moeten komen in de tekst, opdat de lezer er iets aan heeft.
  3. Voeg media toe. Afbeeldingen en video’s maken een tekst meestal lichter te lezen, waardoor je bezoekers en ook Google je content beter zal waarderen. In dit kader zijn infographics populair en een leuke, informatieve infographic is een toegevoegde waarde voor je webpagina.
  4. Wees niet bang om te linken naar waardevolle externe content. Als een andere website een interessante pagina heeft die een aanvulling is voor je nieuwe artikel, dan kun je hier gerust naar linken. Google gebruikt ook links om te bepalen wat het onderwerp van een pagina is en als je vanaf je nieuwe artikel over het tijdstip dat je je tandenborstel moet vervangen, linkt naar een webpagina met mondverzorgingsinformatie, dan kan dit positief werken voor je nieuwe artikel. Link altijd wel zo dat de externe link opent in een nieuw tabblad, want je wilt natuurlijk niet dat bezoekers je website verlaten.
  5. Creëer een aantrekkelijke meta-omschrijving. De meta-omschrijving is de tekst die onder een link verschijnt in de SERP’s. Je wilt dat deze mensen uitnodigt om op je link te klikken. Dus behalve dat deze informatief moet zijn, zou ik deze ook zo maken dat mensen nieuwsgierig raken en naar je website willen gaan.

Inspiratie voor SEO Teksten en landingspagina’s

InspiratieOk, je hebt het bovenstaande allemaal gelezen (waarbij je mijn respect verdient, want dit is geen kort artikel, maar daarover later meer!) en je hebt een aardig idee over hoe je een goede SEO webtekst moet schrijven. Alleen heb je geen onderwerp in gedachten en kun je ook geen geschikt onderwerp bedenken. Hiervoor heb ik gelukkig wel enkele tips.

  1. Gebruik Google Zoekwoordplanner of Google autocomplete. Google kan je bij dit probleem helpen. Google heeft een handig hulpprogramma dat je inspiratie kan geven: Google Zoekwoordplanner. Vul een keyword in de zoekwoordplanner en Google zal een lijst geven met woordideeën. Hierbij zie je ook meteen hoeveel op een bepaalde zoekterm gezocht wordt. Tevens kun je Google autocomplete gebruiken voor inspiratie. Hiervoor ga je simpelweg naar Google en typ je een keyword in. Google zal vervolgens suggesties doen aan de hand van populaire zoekopdrachten. Deze zoekopdrachten kunnen een idee geven voor nieuwe content.
  2. Uber suggest. Dit is een tool die in principe hetzelfde werkt als de Google autocomplete functie, maar dan krijg je alle resultaten in een handig overzicht.
  3. Ga naar online fora over je product of dienst. Over veel producten en diensten bestaan ook online fora waar deze besproken worden. Hier wordt ook vaak commentaar geleverd en worden vragen gesteld. Deze kun je dan weer gebruiken als basis voor een artikel. Als mensen namelijk in een online forum een vraag stellen, dan hebben ze meestal eerst al op Google gezocht voor een antwoord. Als jij dus een goed artikel schrijft met een antwoord op deze vraag, dan kunnen mensen die dezelfde vraag hebben in de toekomst op jouw website terechtkomen.
  4. Praat met je klanten. Je eigen klanten zijn vaak een zeer bruikbare bron voor SEO teksten en content marketing. Vraag wat zij van je product vinden en met welke vragen ze zitten.

Een perfecte SEO tekst geschreven en nu?

Stel dat je een paar zeer goede SEO teksten hebt geschreven, komen de klanten dan via Google binnenstromen? Hopelijk wel, alleen werkt het zo meestal niet in de praktijk. Ten eerste evalueert Google veel variabelen voor het genereren van de zoekmachine resultaten. Een zeer goed artikel op een snelle website met veel autoriteit en een responsive design zal bijvoorbeeld beter scoren dan hetzelfde artikel op een trage, niet-mobielvriendelijke website met weinig autoriteit. Daarnaast heeft Google enige tijd nodig om je nieuwe SEO tekst te indexeren en te evalueren hoe bezoekers je tekst waarderen. Verder ben je natuurlijk niet de enige die webteksten schrijft en kunnen je concurrenten ook zeer goede webpagina’s over hetzelfde onderwerp schrijven. Van al deze webpagina’s kan Google er maar 1 bovenaan de organische zoekresultaten zetten. Moet je dan niet proberen die goede SEO tekst te schrijven? Natuurlijk wel, maar als je tijd en geld schaars is dan is het wel verstandig om deze goed te besteden en te kiezen voor zoektermen en zoekonderwerpen waar de kans op succes het grootst is. Als er voor een onderwerp al heel veel goede artikelen zijn geschreven op sterke websites, dan kun je wellicht beter voor een ander onderwerp of artikel kiezen.

SEO teksten laten schrijven

Heb je altijd druk (wie niet in deze tijd?), is schrijven niet je ding of heb je er simpelweg helemaal geen zin in, dan kun je webteksten natuurlijk ook laten schrijven. Hiervoor moet je bij de SEO tekstschrijver, SEO copywriter of content marketeer zijn. Dit zijn verschillende namen voor hetzelfde beroep en ikzelf val ook onder die categorie. Voor een pakkende webtekst kun je dus ook bij Edjon Online Marketing aankloppen.

Deze Webpagina is tevens een test

TestIk wil je nogmaals feliciteren dat je zover bent gekomen. Dit artikel telt al meer dan 2000 woorden en is een ware longread geworden. Er is echter een reden dat dit artikel zo lang is geworden. Het idee voor dit artikel heb ik gekregen naar aanleiding van een blogpost op Marketingmed.nl. In deze blogpost betwist de auteur dat content lang moet zijn om goed te scoren in Google, een stelling die werd gedaan in dit artikel op GeniusWhale. Als voorbeeld gaf de auteur een tekst op zijn eigen website die slechts over circa 500 woorden beschikt en toch in de top 10 staat voor de term “SEO-teksten”. Hierop volgde een discussie, waarbij ik het niet helemaal eens was met de auteur. Daarnaast was ik vervolgens de uitdaging voor mezelf aangegaan om ook de Google top 10 te halen voor de zoekterm “SEO-teksten” en daarom heb ik dus dit artikel geschreven. Hierbij heb ik wel dit artikel echt voor jou, de lezer, geschreven, en ik hoop dat je dit artikel ook kunt waarderen. Verder heb ik aan topic targeting gedaan en het onderwerp ruim belicht en hiermee ook met mijn woordgebruik rekening gehouden. Hopelijk slaagt deze test dus en is deze webpagina (binnenkort) terug te vinden in de Google top 10 voor de term “SEO-teksten”. Heb je vragen, commentaar, vind je dit artikel goed of juist heel slecht? Laat het hieronder weten, elke reactie is welkom!