Zoekmachine optimalisatie is voor ondernemers vaak een onderwerp, waar nog veel onbekendheid en zelfs soms ook enige scepsis over bestaat. Op internet is veel zin en nog veel meer onzin over SEO te vinden. Daarnaast kan het rendement van de investering van SEO moeilijk te berekenen zijn. Als je een MKB-ondernemer bent, dan kan dit je terughoudend maken voor een investering in SEO. Dit is jammer, want goede SEO is een investering die door het lange termijn effect van SEO zich dubbel en dwars terugverdient.

Een SEO verbetering blijft een verbetering

Het mooie van een verbetering op SEO-vlak is dat deze verbetering ook op lange termijn effect blijft hebben. Een snellere website, een verbeterde landingspagina, het mobielvriendelijk maken van je website of het bemachtigen van waardevolle links blijft een positief effect houden op de zoekmachine resultaten van je website en webpagina’s. Meestal duurt het enige tijd voordat een SEO vooruitgang effect heeft (doordat Google je website en pagina’s opnieuw moet indexeren en waarderen), maar dit effect is wel duurzaam. Een investering in SEO is derhalve een duurzame investering.

Vraag naar KPI’s om het effect van SEO te meten

Als ondernemer ben je ergens goed in, maar meestal is dit niet SEO. Online marketeers kunnen mooie verhalen voorspiegelen, maar als ondernemer ben je geïnteresseerd: “Wat levert SEO me nou op?”. Hiervoor kun je met je online marketeer of SEO-specialist key performance indicators of kritieke prestatie indicatoren, afgekort KPI’s, afspreken. Dit zijn specifieke, meetbare variabelen, waarmee je het succes van, in dit geval, een online campagne kunt meten. Een voorbeeld van een KPI is om een Google Analytics doel in te stellen voor het invullen van een contactformulier en via het Google Analytics Doelproces rapport te tonen en uit te rekenen hoeveel keer dit doel behaald is nadat een bezoeker op de website kwam via organisch zoekverkeer.

Met dit artikel heb ik twee zaken duidelijk proberen te maken. Ten eerste is een SEO verbetering een duurzame verbetering, die de investering daardoor vele malen terugverdient. Ten tweede moet je als ondernemer aan je online marketeer (SEO-specialist, content marketeer etc.), vragen naar KPI’s, zodat je op zowel korte als lange termijn kunt meten wat SEO je oplevert. Edjon Online Marketing werkt altijd met KPI’s om het effect van onze zoekmachine optimalisatie activiteiten te meten en als je hier meer over wilt weten, dan kun je geheel vrijblijvend contact met ons opnemen.

Pin It on Pinterest

Share This