Zoals ik al in eerdere blogposts schreef, adviseer ik mijn opdrachtgevers altijd om Google recensies van tevreden klanten te stimuleren. Bij 5 of meer recensies toont Google de gemiddelde waardering in de zoekresultaten en onderzoek laat zien dat mensen vaker klikken op bedrijven waarbij Google positieve reviews laat zien. Daarnaast geven deze reviews je bedrijf autoriteit en zullen deze reviews je potentiële klanten overtuigen. Tenslotte schrijft Google zelf dat positieve, goed geschreven reviews de zichtbaarheid van bedrijven kunnen verbeteren. Kortom, redenen genoeg om aan tevreden klanten te vragen of zij online een recensie willen schrijven. Alleen e-mailde een klant mij laatst met een probleem. Deze klant had namelijk een zeer positieve recensie gekregen van een tevreden klant. Alleen was de schrijver van deze review vergeten op de 5 sterren te klikken.  Als dit gebeurt, dan geeft Google automatisch slechts 1 ster. Dit haalt de gemiddelde rating natuurlijk omlaag en mijn klant vroeg mij wat hij hier aan kan doen.

Je kunt het alleen vriendelijk vragen

vriendelijk vragen om een Google recensie te wijzigenJe kunt zelf de Google review van een ander niet aanpassen. Dit is natuurlijk logisch, want anders zouden bedrijven alle onwelgevallige reviews zelf verwijderen. Je klanten zelf kunnen hun eigen recensies echter wel aanpassen of verwijderen. Als een klant daarom per ongeluk 1 ster heeft gegeven, dan kun je het beste contact opnemen met deze klant en vragen of hij of zij de recensie wil aanpassen. Hierbij wil je het je klant wel zo gemakkelijk mogelijk maken en daardoor kun je de volgende uitleg van Google zelf meesturen voor het bewerken of verwijderen van een review.

  1. Open Google Maps op uw computer.
  2. Klik op het menu in de linkerbovenhoek.
  3. Klik op Mijn bijdragen.
  4. Kies Reviews.
    • Klik op Review bewerken om een review te bewerken.
    • Klik op Review verwijderen om een review te verwijderen.

Natuurlijk is het vervelend dat je hierdoor nog steeds afhankelijk bent van de gunst van je klant om de review te wijzigen, maar door je klant het zo vriendelijk mogelijk te vragen en het zo gemakkelijk mogelijk te maken, maak je de kans wel zo groot mogelijk dat je klant de review zal wijzigen.

Ongepaste Google review verwijderen

Het is mogelijk dat iemand bewust een ongepaste review plaatst. Als deze tegen het beleid van Google ingaat ten aanzien van reviews, dan kun je deze markeren als ongepast. Google gaat dan naar de review kijken en als Google het me je eens is, dan zal de review verwijderd worden.

Het is vervelend als een tevreden klant je per ongeluk een slechte waardering geeft op Google. Helaas kun je deze zelf niet veranderen, maar je kunt je klant wel vragen of deze de review wil aanpassen. Door je klant uit te leggen hoe hij dit kan doen, maak je de kans groot hij het ook daadwerkelijk zal doen. Hopelijk zal Google deze onvolkomenheid in het review systeem wel oplossen in de toekomst, want hierdoor krijgen ondernemers op dit moment een lagere waardering dan ze eigenlijk verdienen. Hebben jullie zelf weleens per ongeluk een slechte waardering gekregen en hebben jullie nog tips om dit op te lossen? Deze tips hoor ik graag en je kunt ze onder dit artikel plaatsen!