Hoeveel SEO is nodig? Dit is een vraag die ik regelmatig krijg van bedrijven die hun website willen optimaliseren. Een antwoord op deze op het oog gemakkelijke vraag vind ik echter lastig, want het antwoord hangt van verschillende factoren af. Als ik me er gemakkelijk van af zou willen maken, dan zou ik hier schrijven dat hoe meer tijd je besteedt aan (goede) SEO, je ook des te meer opbrengsten kunt verwachten. Meer goede linkbuilding en content marketing hebben bijna altijd nut en het is niet voor niets dat grote bedrijven hele marketingafdelingen hebben. Dit betekent echter niet dat dit voor jouw bedrijf noodzakelijk is. Jouw tijd en geld heeft een limiet en daarom zal ik in deze blogpost uitleggen welke factoren van invloed zijn op de hoeveelheid SEO die jouw bedrijf en website nodig heeft.

SEO is niet altijd nodig

Voordat ik deze factoren uitleg, voel ik me ook verplicht om te schrijven dat niet elk bedrijf SEO nodig heeft. Voor sommige bedrijven verloopt het aankoopproces van potentiële klanten namelijk niet via zoekmachines (lees Google). Mijn overbuurman heeft bijvoorbeeld een goedlopende slagerswinkel met veel vaste klanten. Nieuwe klanten vinden hem waarschijnlijk via mond op mond reclame en niet via Google. Voor mijn overbuurman heeft het dus ook weinig nut om te investeren in SEO.

Wat zijn de doelen van je bedrijf?

Gelukkig voor mij heeft een investering in SEO voor veel bedrijven wel nut. Hoeveel SEO je website nodig heeft, hangt onder andere af van de doelen van je bedrijf. Wil je het iets drukker krijgen of wil je je omzet vertienvoudigen? Meer groeien betekent normaliter ook meer investeren en dit geldt ook voor de investering in SEO en andere online marketing activiteiten. Hiermee bedoel ik overigens niet per se een financiële investering, want het kan ook een tijdsinvestering betekenen.

Hoe sterk is de concurrentie?

strijd om de hoogste positie in GoogleHet bemachtigen van de hoogste organische posities in Google kun je als een wedstrijd beschouwen. Verschillende bedrijven strijden om hoog in Google te komen voor zoektermen die waardevol voor hen zijn. Hoe groter en sterker de concurrentie in jouw markt, des te moeilijker is het om hoog in Google te komen voor interessante en waardevolle zoektermen. Als de concurrentie gering is, dan kun je met een relatief kleine investering al hoog komen in Google. In sommige markten, bijvoorbeeld de telecommarkt, is de concurrentie daarentegen enorm en strijden grote bedrijven met gehele marketingafdelingen om deze waardevolle hoge posities in Google.

Wat zijn de alternatieven?

De organische zoekresultaten van Google zijn meestal niet de enige bron om potentiële klanten voor je bedrijf te trekken. Ook bijvoorbeeld via online advertenties (Google AdWords), social media (Facebook, Twitter, Instagram etc.) of e-mail marketing kun je klanten verwerven.  Het is verstandig om te analyseren welke van deze kanalen het meest geschikt zijn om je potentiële klanten te bereiken. Vaak haal je het beste resultaat met een mix van marketingkanalen en gelukkig kun je het rendement van online campagnes meten. Hierdoor kun je in een later stadium verbeteringen maken in je marketingmix.

Hopelijk geeft dit artikel je een beeld van hoeveel SEO voor je website nuttig of nodig is. Deze hoeveelheid hangt af van je doelen, je concurrentie en de alternatieven voor SEO. Heb je nog vragen, opmerkingen, of ben je het niet met mij eens. Laat het hieronder weten en ik reageer graag op al jullie vragen en opmerkingen.