Als ondernemer ben je ergens goed in. Als horeca ondernemer weet je bijvoorbeeld goed je gasten in de watten te leggen en als je bijvoorbeeld een pianotechnicus bent, dan heb je de expertise om een piano te stemmen. In deze tijd kun je als ondernemer niet meer zonder een website, aangezien veel van je potentiële klanten online zoeken naar producten en diensten. Alleen een website is niet genoeg, want je wilt natuurlijk ook dat mensen je website kunnen vinden.
Als je je echter gaat verdiepen in dit onderwerp kom je in een woud van termen terecht. Online marketing, Internet marketing, Content marketing, SEA en SEO zijn maar een paar van de vele termen die je als ondernemer tegenkomt als je je gaat verdiepen in mijn vakgebied. Ik kan me goed voorstellen dat je dan door de bomen het bos niet meer kunt zien. Daarnaast lees je online veel mooie, doch vage verhalen over online marketeers en SEO specialisten en hoe weet je nu wie goed of juist niet goed is. Daarom zal ik in dit artikel uitleggen hoe je een goede SEO specialist herkent.
Wat is een SEO Specialist?
SEO is een afkorting voor search engine optimization, oftewel zoekmachine optimalisatie. SEO is een onderdeel van online marketing, wat een meer overkoepelende term is, waar onder andere ook SEA en Social Media marketing onder vallen. Het doel van zoekmachine optimalisatie is dat meer bezoekers via zoekmachines jouw websites weten te vinden. Aangezien meer dan 90% van de mensen in Nederland de zoekmachine Google gebruikt, komt zoekmachine optimalisatie in de praktijk neer op Google optimalisatie.
Vraag naar Duidelijkheid
Hoe onderscheid je echter de goede SEO specialist van degene die je wellicht lucht aan het verkopen is. Mijn eerste tip is om altijd naar duidelijkheid te vragen. Als je weinig kennis hebt van SEO, wat helemaal niet gek is, aangezien je expert op een ander gebied bent, dan kunnen in een gesprek met een SEO specialist een hoop termen voorbij komen die je niet begrijpt. Als je een bepaalde term of begrip niet begrijpt, dan moet je dit gewoon vragen aan je SEO specialist. SEO is geen rocket science en elke goede SEO expert zou het jargon binnen SEO en online marketing begrijpelijk uit moeten kunnen leggen.
Daarnaast kan een SEO specialist vaag blijven over zijn methodes voor succes. Hij of zij kan bijvoorbeeld beweren dat je website gaat stijgen in Google voor bepaalde zoektermen. Als ondernemer moet je echter vragen hoe de SEO specialist dit wil gaan doen en welke strategie erachter zit. Als je SEO specialist dit niet goed kan uitleggen, hoe weet je dan wat hij nu eigenlijk voor je doet? Ik leg zelf altijd duidelijk uit wat mijn methodes zijn, welke gedachte er achter zit, en welk effect ik verwacht dat mijn werk zal hebben.
Vraag naar KPI’s
Als je een SEO expert hebt ingehuurd, wil je natuurlijk weten wat het effect is van je investering. Hiervoor moet je KPI’s afspreken met je SEO specialist. KPI staat voor key performance indicator, oftewel kritieke prestatie indicator. Dit zijn meetbare en specifieke doelen, waarmee je het succes van, in dit geval, een online campagne kunt meten. Een voorbeeld van een KPI voor een SEO campagne is een meting van het aantal bezoekers dat contact opneemt via je website. Uiteraard spreek ik zelf met mijn klanten KPI’s af om het effect van mijn werk te meten.
Ik hoop dat je als ondernemer na het lezen van dit artikel weet waar je op moet letten als je met een SEO specialist praat. Als je vragen hebt over deze blogpost, dan kun je deze hieronder stellen of natuurlijk contact met me opnemen. Op mijn SEO blog vind je meer online marketing en SEO artikelen voor ondernemers.