Als jullie reeds artikelen van mij gelezen hebben, dan weten jullie dat ik een groot voorstander ben van topic targeting. Aangezien Google steeds slimmer is geworden, weet de zoekmachine wat onderwerpen en concepten inhouden. Hierdoor kijkt het niet meer alleen naar keywords om de beste zoekresultaten te genereren. Rand Fishkin van Moz heeft hier vaak over geschreven en gesproken, waaronder nog in deze Whiteboard Friday. Google lijkt onder andere bewijswoorden te gebruiken om te bepalen hoe relevant een stuk content is voor een onderwerp en dus ook voor een zoekopdracht. In deze post zal ik uitleggen wat bewijswoorden zijn en hoe je ze kunt gebruiken in je webteksten.

Wat zijn bewijswoorden?

Bewijswoorden zijn termen waarvan Google verwacht dat ze bij een bepaald onderwerp gebruikt worden. Deze woorden hebben dus een hoge correlatie met het onderwerp. Deze woorden bewijzen daarmee voor Google dat de content daadwerkelijk over dat onderwerp gaat. Dit klinkt allemaal erg abstract en daarom zal ik een voorbeeld geven.

Onlangs hebben we in Nederland het referendum gehouden over het associatieverdrag met Oekraïne. Wellicht heb je voor het referendum informatie via Google gezocht om meer te weten te komen over het associatieverdrag. Stel dat je hierbij de zoekterm “informatie associatieverdrag Oekraïne” hebt ingetypt in Google. Nu heeft Google de meeste relevante content voor je op een rijtje proberen te zetten via de zoekresultaten. Hierbij heeft het onder andere gekeken naar bewijswoorden in de tekst die gecorreleerd zijn met dit onderwerp. Waarschijnlijk horen hier woorden bij zoals: referendum, EU (Europese Unie), handelsrelaties, handelsverdrag, democratie, corruptie, Geenpeil, Rusland et cetera. Deze woorden bewijzen dat de tekst daadwerkelijk over het associatieverdrag met Oekraïne gaat.

Stel nu dat een webpagina “informatie associatieverdrag Oekraïne” als titel heeft en dat deze term ook als koptekst terugkomt en dat deze term nog een stuk of tien keer in de tekst voorkomt. De inhoud van deze pagina is echter een verslag van de wielerklassieker de Ronde van Vlaanderen en er wordt geen woord gerept over referendum, handelsverdrag of andere gerelateerde termen. Google zal dan begrijpen dat deze tekst helemaal geen informatie bevat over het associatieverdrag en deze tekst niet of amper relateren met dit onderwerp, zelfs al komt de zoekterm terug op belangrijke plekken op de webpagina.

Bewijswoorden gebruiken

grafische weergave of mindmap voor synoniemen en gerelateerde termen

Grafische weergave voor termen

Als je dus een tekst wilt laten aansluiten bij een onderwerp, dan doe je er verstandig aan om bewijswoorden in je tekst te verwerken. Een goede manier om een onderwerp uitgebreid te belichten, en om dus bewijswoorden te vinden, is om een mindmap te maken. Ook het gebruik van synoniemen raad ik aan, omdat dit tevens bewijswoorden zijn. Voor algemene termen heeft Synoniemen.net een grafische weergave voor termen, waaruit je inspiratie kunt putten. Op deze manier kun je al brainstormend belangrijke bewijswoorden voor je tekst op een rijtje zetten.

Als je op natuurlijke wijze een tekst schrijft, dan gebruik je waarschijnlijk al automatisch bewijswoorden. Door echter meer aandacht te besteden aan bewijswoorden, kun je waarschijnlijk je tekst nog meer laten aansluiten bij het onderwerp. Succes bij het schrijven!