Ik raad mijn klanten altijd aan om Google recensies van tevreden klanten te stimuleren. Onderzoek laat zien dat mensen vaker doorklikken naar bedrijven met positieve reviews dan bedrijven zonder reviews. Ook toont een studie dat veel mensen worden beïnvloed door online recensies. Het lijkt er nu op dat Google recensies nog belangijker wil maken, want de zoekmachinegigant voert op dit moment een test uit, waarbij het recensies in de local snackpack toont, zoals je in de onderstaande afbeelding kunt zien.
Deze afbeelding plaatste Peter Meyers van Moz op Twitter. Google lijkt deze recensies willekeurig te kiezen uit alle recensies en lijkt (op dit moment) niet naar de autoriteit van de reviewer te kijken. In dit voorbeeld zie je alleen positieve reviews, maar stel dat er “Awful place, go instead to Guitar Center on 14th” zou staan in plaats van “Come here instead of Guitar Center on 14th”. Hier zou Sam Ash Music Stores niet blij mee zijn!
Beetje speculeren
OK, nu ga ik een beetje speculeren over de koers die Google zou kunnen gaan volgen. Google wil de beste zoekresultaten bieden aan hun gebruikers. Als iemand op zoek is naar een muziekwinkel in de buurt, dan zal deze persoon zeer waarschijnlijk op zoek zijn naar een goede muziekwinkel. Voor mij is het dan heel logisch dat Google reviews meeneemt in het algoritme om te bepalen welke winkels in de local snackpack verschijnen. Ik vind het daarom ook logisch dat in de bovenstaande afbeelding alleen muziekwinkels getoond worden met zeer positieve recensies. Waarom zou je in de local snackpack immers een winkel willen zien die maar één ster krijgt? Hier ga je waarschijnlijk toch niet naar toe.
Op dit moment lijkt het dat de getoonde recensies willekeurig gekozen worden, maar het zou me niets verbazen dat dit in de toekomst zou veranderen. Een review van een bekende, bijvoorbeeld een vriend, kennis of familielid, is immers veel waardevoller voor jou dan een review van een onbekende. Ik zou het daarom ook logisch vinden dat Google jou een review zou willen laten zien van een persoon uit je Google+ kringen. Dit is wederom speculatie, maar als ik het kan bedenken dan kan Google het eveneens bedenken.
Nog geen 5 positieve reviews? Ga aan de slag!
Positieve Google recensies hebben nu al een positief effect voor je website, zowel voor de click-through-rate (CTR) als het overtuigingseffect dat er van uitgaat. Google lijkt recensies in de toekomst nog belangrijker te maken en daarom worden ze dus ook nog belangrijker voor bedrijven. Deze blogpost gaat over een test en niet alle testen worden uiteindelijk doorgevoerd door Google, maar het laat wel zien dat Google recensies nog relevanter wil maken. Bij 5 reviews toont Google de gemiddelde waardering in de local snackpack en organische zoekresultaten. Als jouw bedrijf dus nog niet over 5 (positieve) reviews beschikt, dan is er werk aan de winkel (en dat geldt ook voor mezelf).