Enhanced conversions is een functie van Google Ads voor het beter meten van conversies. In dit artikel lees je wat verbeterde conversies precies zijn en hoe je deze implementeert voor je website.

Wat zijn verbeterde conversies?

We gebruiken zowel de termen verbeterde conversies als enhanced conversies, omdat deze termen beide in de praktijk gebruikt worden.

Verbeterde conversies verbeteren de nauwkeurigheid van je Google Ads conversies. Deze functie is een aanvulling op je bestaande conversies. Als verbeterde conversies zijn ingesteld, dan worden gebruikersdata zoals e-mailadres, naam, woonadres en/telefoonnummer gehasht van je website naar Google gestuurd.

Het hashen van gegevens betekent in dit geval dat gebruikersdata geanonimiseerd naar Google gestuurd wordt. Hiervoor wordt een beveiligd algoritme voor eenrichtingshashing met de naam SHA256 gebruikt.

Gehashte gebruikersdata worden vergeleken met data van ingelogde Google-accounts. Op deze manier kunnen conversies worden toegeschreven aan advertentiegebeurtenissen zoals klikken op je advertenties.

Laten we een voorbeeld geven om dit te verduidelijken. Piet zit thuis op de bank op zijn smartphone en klikt op de Google Ads-advertentie van een webshop. De volgende dag zit Piet achter zijn laptop waar hij is ingelogd met zijn Google-account. Op deze laptop browst hij naar de webshop waar hij gisteren op de advertentie had geklikt. Vervolgens doet hij een aankoop in de webshop. Dankzij verbeterde conversies zal Google deze aankoop koppelen aan de klik van een dag eerder. Als enhanced conversions niet zijn ingesteld, dan zou dit niet gebeurd zijn.

Let op. Verbeterde conversies zijn alleen mogelijk met conversies die gebruik van Google Ads Conversie-tracking en niet voor geïmporteerde Google Analytics conversies.

Er zijn 2 soorten enhanced conversions: enhanced conversion voor web en enhanced conversions voor leads.

Enhanced conversions voor web

Verbeterde conversies voor web zijn toepasbaar voor conversies die plaatsvinden op een website. Als je conversies bijvoorbeeld aankopen of ingevulde contactformulieren zijn, dan zijn enhanced conversions voor web relevant voor je.

Dit ziet er bijvoorbeeld als volgt uit.

Verbeterde conversies voor web

Enhanced conversions voor leads

Verbeterde conversie voor leads is relevant voor leads die online binnenkomen, maar offline converteren. Stel dat je een winkel hebt en hiervoor Google Ads hebt draaien. Als een klant je via Google Ads vindt en in je winkel (offline) een aankoopt doet, dan zou je dit met enhanced conversions voor leads kunnen meten.

Dit ziet er bijvoorbeeld als volgt uit.

Verbeterde conversies voor leads

Voordelen verbeterde conversies

Gebruik maken van enhanced conversions biedt de volgende voordelen.

  • Nauwkeurigere conversiemeting. Conversies worden beter geattribueerd aan Google Ads, waardoor je een nauwkeurigere meting krijgt van je Google Ads conversies.
  • Betere en efficiëntere prestaties van Google Ads campagnes. Campagnes die draaien op slimme biedstrategieën ontvangen nu completere data. Hierdoor presteren ze beter en efficiënter.
  • Verbeterde conversies maken gebruik van first party data en is hierdoor een functie die gericht is op een toekomst zonder third party cookies. Lees ook het artikel over Google consent mode voor meer informatie hierover.
  • Verbeterde conversies zijn privacy-vriendelijk.

Hoe stel je enhanced conversions in

Het implementeren van verbeterde conversies kan op verschillende manieren.

  1. Via Google Tag Manager
  2. Via de Google Tag
  3. Via de Google Ads API

De eerste 2 manieren leggen we hieronder uit.

Enhanced conversions instellen via Google Tag Manager

Google legt in de volgende video uit hoe je verbeterde conversies voor web instelt via Google Tag Manager.

Lees de uitgeschreven instructies hier.

Als je verbeterde conversies voor leads wilt instellen via Google Tag Manager, lees dan de volgende instructies.

Enhanced conversions instellen via Google Tag

In de volgende video legt Google uit hoe je verbeterde conversies voor web instelt via de Google Tag.

Lees de uitgeschreven instructies hier.

Als je verbeterde conversies voor leads wilt instellen via de Google Tag, lees dan de volgende instructies.

Succes met het instellen van verbeterde conversies!