In navolging van de AVG-wetgeving introduceerde Google in 2015 het Google-beleid voor toestemming van gebruikers in de EU: de EU UCP. Deze richtlijn vereist dat websites toestemming van gebruikers vragen voor het verzamelen van bepaalde data. Tot 2024 werden de EU UCP en AVG door veel websites niet nageleefd. In 2024 gaat Google echter de EU UCP handhaven voor websites die bij Google adverteren. Als website ben je compliant door Google consent mode (toestemmingsmodus) te implementeren. In dit artikel lees je meer over Google consent mode, implicaties en implementaties.

Voor wie is Google consent mode van belang?

Voor iedere website met bezoekers uit de EU is Google consent mode en naleving van AVG-wetgeving van belang. Het niet naleven van deze richtlijnen had tot dusver echter bijna nooit gevolgen. Dit gaat veranderen. Vanaf maart 2024 verzamelt Google geen data voor doelgroepen van nieuwe gebruikers in de EU voor websites die Google consent mode niet hebben geïmplementeerd. Dit heeft impact op data in bijvoorbeeld Google Analytics en Google Ads. Ook zijn er berichten zijn dat Google je Ads-account schorst als je de toestemmingsmodus van Google niet correct implementeert.

Wat is Google consent mode

Google consent mode v2, die Google eind december lanceerde, is nu van toepassing en daarom is de informatie in dit artikel gebaseerd op deze versie.

Consent mode is een oplossing van Google voor het beheren van de cookievoorkeuren van websitebezoekers waardoor websites compliant zijn met EU UCP. Deze oplossing werkt met een cookiebanner of privacywidget op je website die data naar Google-tools doorstuurt. Data van websitebezoekers worden dus op basis van de voorkeuren van gebruikers doorgestuurd naar tools zoals Google Analytics.

De volgende toestemmingstypen worden ingesteld in toestemmingsmodus.

ToestemmingstypeBeschrijving
ad_storageMaakt opslag (zoals cookies) gerelateerd aan advertenties mogelijk, bijvoorbeeld voor Google Ads.
ad_user_dataHiermee stel je toestemming in om gebruikersgegevens gerelateerd aan advertenties naar Google te sturen (nieuw in v2). Relevant voor bijvoorbeeld Google Ads.
ad_personalizationHiermee stel je toestemming in voor gepersonaliseerd adverteren (nieuw in v2). Relevant voor bijvoorbeeld Google Ads.
analytics_storageMaakt opslag (zoals cookies) gerelateerd aan analytische gegevens mogelijk, bijv. de duur van een sessie. Relevant voor bijvoorbeeld Google Analytics.
functionality_storageMaakt opslag mogelijk die de functionaliteit van de website of app ondersteunt, bijv. de taalinstellingen van een gebruiker.
personalization_storageMaakt opslag gerelateerd aan personalisatie mogelijk, bijv. aanbevelingen voor producten.
security_storageTracking voor beveiligingsdoeleinden, zoals verificatiefunctionaliteit, fraudepreventie en andere beveiligingsmaatregelen voor gebruikers.

 

Websitebezoekers kunnen via een cookiebanner of privacywidget aangeven welke data verzameld mag worden. Welke data exact wel en niet verzameld wordt op basis van de voorkeuren van de gebruiker gaat te ver voor dit artikel. Google biedt hier wel uitgebreide documentatie over op deze webpagina.

Impact dataverzameling Google consent mode

De toestemmingsstatus wordt gecommuniceerd aan Google en heeft daarmee invloed op de data die je verzameld van je websitebezoekers. Als websitebezoekers toestemming geven voor toestemmingstypen dan wordt hiervoor data verzameld in bijvoorbeeld Google Analytics en Google Ads.

Als websitebezoekers toestemmingstypen weigeren, dan worden er pings in plaats van cookies naar Google gestuurd. In dat geval worden wel gebeurtenissen gemeten, maar ze worden niet gekoppeld aan een permanente gebruikers-ID. Als Google Analytics bijvoorbeeld 10 paginaweergaven meet, dan weet Google niet of deze van 1 gebruiker of van tien gebruikers komen.

Let op. Het verzamelen van data via pings werkt als Google consent mode v2, ook wel advanced Google consent genoemd, is geïmplementeerd. Dit werkt niet voor versie 1, ook wel basic Google consent genoemd. In Google consent mode v1 werd helemaal geen data doorgestuurd als een websitebezoeker consent weigerde. Als je Google consent mode v1 op dit moment hebt geïmplementeerd, dan is het daarom raadzaam om zo snel mogelijk Google consent mode v2 te implementeren.

Via modellering doet Google een schatting van de data die je mist van je bezoekers die gegevensverzameling weigeren. Het gebruikt hiervoor machine learning om de gaten in je data te vullen.

Hoe verzamelt Google data in Google Consent Mode v2

In Google Analytics 4 zoekt Google naar trends tussen conversies die rechtstreeks zijn waargenomen en die niet rechtstreeks zijn waargenomen. Belangrijk om te weten is dat je ook gebeurtenissen en conversies in Google Analytics 4 meet van gebruikers die geen consent geven. Deze worden dus niet aan een gebruiker toegewezen, maar worden geaggregeerd weergegeven. Via conversiemodellering probeert het een volledige attributie tot stand te brengen voor gemodelleerde conversies.

Google geeft aan dat gemodelleerde conversies alleen worden opgenomen als er een hoge betrouwbaarheid van kwaliteit is. Als er te weinig verkeer is voor het model, dan worden ze in Google Analytics toegeschreven aan het kanaal direct. Als je meer uitleg wilt over conversiemodellering, lees dan de uitleg van Google.

Voor gedragsmodellering geeft Google aan dat het wordt toegepast als aan de volgende vereisten wordt voldaan:

  • Google consent mode v2 is aangezet voor alle webpagina’s.
  • Google consent mode moet worden geïmplementeerd zodat Google-tags worden geladen voor het toestemmingsdialoogvenster verschijnt.
  • De Google Analytics property verzamelt ten minste 7 dagen lang minimaal 1000 gebeurtenissen met analytics_storage=’denied’.
  • De property heeft ten minste 1000 dagelijkse gebruikers die gebeurtenissen sturen met analytics_storage=’granted’ gedurende ten minste 7 van de afgelopen 28 dagen.

Aan de laatste 2 vereisten kunnen veel websites van MKB-ondernemers en kleine webshops niet voldoen. Deze websites hebben daarom ontbrekende data die niet gevuld worden met gedragsmodellering.

De exacte vereisten voor conversiemodellering zijn op dit moment niet bekend en ook niet in hoeverre deze gerelateerd zijn aan gedragsmodellering. Zodra hier meer over bekend is, dan wordt dit artikel geüpdate.

Google consent mode implementeren

Voor gebruikers van Google AdSense heeft Google een automatische oplossing waarmee je een privacywidget kunt implementeren.

Voor andere websites en webshops adviseert Google gebruik te maken van gecertificeerde Consent Mode Platform (CMP) partners van Google. Deze partners zijn geïntegreerd met Google consent mode en Google Tag Manager, waardoor een relatief makkelijke implementatie mogelijk is.

Een populaire oplossing is bijvoorbeeld Cookiebot die werkt op diverse contentmanagementsystemen en waarvoor ook een WordPress-plug-in beschikbaar is. Een volledig overzicht van Google CMP-partners vind je hier.

Zoek je een Google consent mode v2 WordPress oplossing? Dan  is Cookiebot een aanrader.

De toekomst

Er gaat in 2024 meer gebeuren op het gebied van verzamelen van data. Zo plant Google het beëindigen van third party cookies in de populaire browser Chrome. Google is al gestart met het testen hiervan. Daarnaast zal Google als gatekeeper een voorloper zijn voor de implementatie van de Digital Markets Act (DMA). Voor marketeers, website- en webshopeigenaren is het daarom raadzaam om de ontwikkelingen op de voet te volgen.