Bijna elk bedrijf heeft een Google Mijn Bedrijfspagina. Google Mijn Bedrijf is de Gouden Gids van Google en zelfs als een bedrijf niet zelf een pagina creëert, dan is de kans groot dat Google dit zelf wel doet. Op een Google Mijn Bedrijfspagina vind je allerlei informatie over een bedrijf en als bedrijf kun je deze informatie voor een groot deel zelf invullen. Google Mijn Bedrijf is daarnaast continu in ontwikkeling en Google voegt regelmatig nieuwe mogelijkheden toe.
In deze blog zal ik één van die mogelijkheden bespreken, namelijk het direct communiceren met potentiële klanten op je smartphone via de berichtenfunctie binnen Google Mijn Bedrijf. In dit artikel zal ik uitleggen waarom dit waardevol voor je bedrijf kan zijn en hoe je als bedrijf dit kunt activeren om er vervolgens gebruik van te maken.
Notitie: op het moment van schrijven van dit artikel is deze functie helaas nog niet voor alle bedrijven al beschikbaar, maar ik verwacht dat dit in de nabije toekomst wel het geval zal zijn.
Wanneer is berichten verzenden via Google Mijn Bedrijf handig voor jouw bedrijf?
Deze optie binnen Google Mijn Bedrijf is handig als mensen jouw bedrijf al kennen en snel informatie willen inwinnen.
Google-gebruikers krijgen namelijk jouw Google Mijn Bedrijfspagina voornamelijk te zien als ze zoeken op jouw bedrijfsnaam. Dit betekent dus dat ze je bedrijfsnaam al kennen. Als mensen een bedrijfsnaam intypen in Google dan zijn ze bijna altijd op zoek naar informatie over je bedrijf, bijvoorbeeld je website, adres, reviews of contactinformatie. Als ze contact met jouw onderneming willen opnemen, dan is de berichten verzenden optie een handige en snelle manier om met jouw bedrijf te communiceren.
Een voordeel voor jouw bedrijf is dat de kans groter is dat potentiële klanten contact opnemen en dat je hun vraag of wens kunt inwilligen. Ook hoef je je (privé)telefoonnummer niet te gebruiken in tegenstelling tot wanneer je bijvoorbeeld websitebezoekers de mogelijkheid biedt om te Whatsappen met jouw bedrijf.
Zoeken veel mensen op jouw merk in Google en worden er vaak vragen gesteld of willen mensen informatie inwinnen over je bedrijf, dan is de optie om berichten te verzenden via Google Mijn Bedrijf een aanrader.
Hoe schakel je de Google Mijn Bedrijf berichtenfunctie in?
Om de berichtenfunctie in te schakelen moet je de Google Mijn Bedrijfsapp installeren op je telefoon. Je kunt de app vinden in Google Play en de App Store. Nadat je ingelogd bent, neem je de hieronder beschreven stappen. In dit voorbeeld zal ik de berichtenfunctie binnen Google Mijn Bedrijf inschakelen voor mijn klant Hoefon Security Seals, producent van onder meer bolt seals.
1. Ga naar berichtenfunctie inschakelen op homepage
De kans is groot dat je deze melding te zien krijgt in de Google Mijn Bedrijfsapp als je de berichtenfunctie nog niet hebt ingeschakeld. Als je deze melding ziet, kies dan simpelweg berichtenfunctie inschakelen en vanaf nu kun je berichten ontvangen via Google Mijn Bedrijf.
Als je deze melding niet ziet, dan klik je rechtsonder op ´Meer´ en dan krijg je het volgende scherm te zien.
2. Nu kies je ‘Instellingen’.
3. Vervolgens druk je op ´Berichten´.
4. Ten slotte selecteer je ´Berichtenfunctie inschakelen´.
Nu kun je berichten van je potentiële klanten ontvangen via Google Mijn Bedrijf.
Ook heb je de mogelijkheid om een automatische begroeting in stellen voor mensen die een bericht naar jou sturen.
Google Mijn Bedrijf is een platform waarin regelmatig nieuwe mogelijkheden beschikbaar zijn. We adviseren daarom om je Google Mijn Bedrijfspagina goed in de gaten te houden, zodat je snel nieuwe kansen kunt benutten. Heb je vragen? Laat het hieronder in de comments weten.