Dit jaar heb ik in mei mijn eigen online marketing bureau opgericht en inmiddels heb ik de eer gehad om diverse ondernemers op SEO-vlak van dienst te mogen zijn. Nu het einde van het jaar nadert en de kerstboom weer opgetuigd is, verschijnen er online vele artikelen over de nieuwe trends in online marketing voor 2016. Ik zal ook mijn duit in het zakje doen en in dit artikel geef ik 5 SEO adviezen voor zzp’ers en kleine ondernemers op basis van mijn ervaringen van afgelopen jaar.

1.    Zorg voor een mobielvriendelijke website

Wat, vind je dat ik nu een open deur intrap? Misschien wel, maar heel veel kleine ondernemers beschikken over een bedrijfswebsite die niet mobielvriendelijk is. Zolang ik ondernemers blijf tegenkomen met niet-mobielvriendelijke websites, blijf ik die open deur dan ook intrappen. Een niet-mobielvriendelijke website wordt namelijk door Google benadeeld in de zoekresultaten op mobiele apparaten (smartphones, tablets) en aangezien nu al meer dan 50% van het zoekverkeer op mobiele apparaten wordt uitgevoerd, is het essentieel als bedrijf om een mobielvriendelijke website te hebben.

2.    Meld je aan voor Google My Business en vul je bedrijfsdata goed in

Google-my-business-Edjon-Online-MarketingGoogle My Business is een applicatie waarmee je als ondernemer je bedrijfsdata kunt beheren, zodat Google deze goed online weergeeft. Via Google My Business kun je onder andere je adres, website en telefoonnummer doorgeven. Met deze informatie maakt Google ook een infographic die in de zoekresultaten kan verschijnen. De  afbeelding rechts is de infographic die Google voor mijn bedrijf creëert. Google is ook in staat deze infographic te creëren uit data die het elders online vindt, maar dan loop je dus het risico dat je bedrijfsinformatie incorrect getoond wordt. Gelukkig hebben al redelijk veel ondernemers hun bedrijf geclaimd via Google My Business, maar vaak zie ik dat ze dan hun gegevens nog niet volledig hebben ingevuld. Via Google My Business kun je namelijk bijvoorbeeld ook je openingstijden invullen evenals de regio waarin je je product of dienst aanbiedt. Aangezien Google steeds meer lokale zoekresultaten aanbiedt, is het belangrijk dat je aan Google laat weten waar je je product of dienst kan leveren. Ook kunnen smartphone gebruikers vanaf je Google My Business pagina je bedrijf direct bellen (probeer maar eens uit op je mobiele telefoon).

3.    Stimuleer positieve Google reviews

stimuleer-positieve-google-reviewsAls je bedrijf minimaal 5 keer gewaardeerd is via Google, dan toont Google deze waardering via een 5 sterren systeem in de (lokale) zoekresultaten. Een voorbeeld hiervan is als je in Google de zoekterm “pianostemmer Eindhoven” intypt. Je zult dan de volgende infographic zien verschijnen. Je ziet dat IEDEMA Piano & Vleugeltechniek 5 uit 5 sterren als waardering krijgt, maar Google laat voor zijn concurrenten geen rating zien. Uit onderzoek blijkt dat mensen vaker op zoekresultaten klikken waarbij een rating getoond wordt, dan op resultaten waarbij geen waardering wordt weergegeven. Het is zelfs zo dat een bedrijf met een zichtbaar positieve rating dat op nummer 2 in Google verschijnt, meer kliks ontvangt dan een bedrijf zonder rating dat op nummer 1 staat! Als je bedrijf dus nog niet 5 keer in Google gewaardeerd is, adviseer ik om reviews van tevreden klanten te stimuleren, zodat er ook bij jouw bedrijf 5 sterretjes verschijnen. Zoals je ziet, beschikt mijn eigen bedrijf ook nog niet over 5 waarderingen en voor mij is er dus ook werk aan de winkel!

4.    Linkbuilden: meld je aan bij de volgende websites

Linkbuilden is dood, leve het nieuwe linkbuilden. Over linkbuilden wordt veel geschreven, zowel zinnig als onzinnig. Feit is wel dat het niet verstandig is om je bedrijfswebsite zomaar bij elke website aan te melden voor een linkje. Gelukkig zijn er wel verschillende betrouwbare websites waar je je bedrijf kunt aanmelden. Door je je aan te melden bij de volgende websites zal je website online zichtbaarder worden:
•    De Telefoongids
•    Openingstijden.nl
•    Apple Maps Connect
•    Yelp
•    TomTom
•    Hotfrog
•    Cylex
•    Opendi
Deze websites worden door Google als betrouwbaar gezien en de meeste controleren ook je aanmelding.

5.    Comprimeer afbeeldingen

De snelheid van websites en webpagina’s is een factor die Google meeweegt in het waarderen van content. Een snellere website leidt tot een betere gebruikerservaring en daarom waardeert Google dit ook. Je kunt je website op een gemakkelijke manier sneller maken door je afbeeldingen goed te comprimeren. Zelf gebruik ik hier de online tool tiny png voor. De Google My Business afbeeldingen die ik in dit artikel gebruik, heb ik met deze tool verkleind van respectievelijk 49,8 KB en 79,5 KB naar 22,2 KB en 47,8 KB. Hierdoor laadt deze pagina dus een stukje sneller, zonder verlies van kwaliteit!
Ik hoop dat je als ondernemer met deze 5 SEO tips aan de slag kunt. Als sommige tips niet op je toepasbaar zijn, heb je bijvoorbeeld al een mobielvriendelijke website, dan ben je al goed bezig en zijn andere tips hopelijk wel voor je waardevol. Ik wil iedereen veel geluk en succes wensen voor 2016 en ik zal op deze plek ook volgend jaar SEO artikelen schrijven voor ondernemers.