Heb jij veel minder opdrachten of verkopen door de coronacrisis? Zit jij thuis tijdens de lockdown en komen de muren op je af? Deze tijd is zeer vervelend voor heel veel mensen. Wel biedt het voor veel ondernemers de tijd om aan hun website en marketing te werken. ‘Daar heb ik nu geen geld voor’ hoor ik je denken. Daarom geef ik je in deze blogpost 5 online marketing tips waarmee jij zelf vandaag nog kunt beginnen.

1. Ga bloggen op je eigen website

Krijg jij regelmatig dezelfde vragen van (potentiële) klanten? Heb je een goed idee welke vragen mensen online stellen rondom jouw producten of diensten? Dit zijn uitstekende blogonderwerpen voor jouw website. Klim dus in de pen en probeer deze vragen zo goed en compleet mogelijk te beantwoorden.

Ben je op zoek naar een goed onderwerp? Stel dan een voorbeeldvraag in Google en scroll naar beneden en je ziet ‘Zoekopdrachten gerelateerd aan’. Dit zijn suggesties op basis van zoekopdrachten die mensen in Google typen en dus goede blogonderwerpen.

 

2. Ga bloggen op andere websites

 

Naast het creëren van artikelen op je eigen website, adviseer ik je om ook blogposts voor andere websites te schrijven. Hiermee maak je niet alleen reclame voor je eigen bedrijf, maar kun je ook waardevolle links naar jouw website creëren. Deze links zijn een Google-factor die ervoor kunnen zorgen dat je website zichtbaarder wordt in Google.

3. Probeer je website sneller te maken

Hoe sneller je website, hoe beter. Een snelle website is fijn voor je bezoekers en voor Google. Het verbeteren van de website-snelheid verbetert de conversie en je organische rankings in Google. Test de snelheid van je website daarom nu met Pingdom Tools, GTmetrix en Google PageSpeed Insights.

Deze gratis tools geven je website-snelheid een score en tevens verbetertips om je website vlugger te maken. Sommige van deze tips kunnen relatief makkelijk te implementeren zijn, zoals het installeren van browsercaching en het comprimeren van afbeeldingen. Andere adviezen kunnen echter meer werk vragen. Heb jij een onderhoudscontract bij een webdeveloper? Test dan je website met de bovengenoemde tools en vraag aan je webdeveloper hoe hij je website sneller kan maken.

 

4. Verbeter je productteksten en categorieteksten

 

Heb jij een webshop met dezelfde productteksten als bol.com en 20 andere webwinkels? Daarmee ga je het niet winnen in Google. Google waardeert unieke content en door het schrijven van originele productteksten heb je een streepje voor op veel van je concurrenten.

Je categoriepagina’s zijn eveneens belangrijk voor Google, omdat dit vaak uitstekende landingspagina’s zijn. Creëer dus ook voor je categoriepagina’s unieke teksten. Leg in je teksten altijd goed uit waarom je bezoekers bij jouw webshop een product moeten kopen. Verwerk dus je (unique) selling points in je webteksten.

 

5. Vraag reviews aan je tevreden klanten

Heel vaak geef ik aan mijn klanten het advies om positieve recensies voor hun website te verzamelen. Dit vinden ze bijna altijd een goed idee, maar ze hebben er meestal geen tijd voor. Als jij daar nu wel de tijd voor hebt, dan is dit het juiste moment om reviews aan tevreden klanten te vragen. Positieve reviews zijn een bewezen conversieverbeteraar die ervoor zorgen dat jouw website winstgevender wordt.

Is het wel gepast om in deze moeilijke tijd recensies aan mensen te vragen? Dat is zeker een terechte vraag. Ik adviseer daarom om dit op een voorzichtige en respectvolle manier te doen.

Ben je enthousiast en wil je direct aan de slag met deze adviezen? Heel goed! Houd er echter wel rekening mee dat zoekmachine-optimalisatie een lange termijnstrategie is. Met andere woorden, voor positieve SEO-effecten heb je geduld nodig. Ik adviseer daarom om door te zetten en niet te stoppen als je na een paar weken nog geen impact ziet. Hoe eerder je echter begint met verbeteringen, des te sneller dat je resultaten gaat zien.

Heb jij zelf nog goede tips of vragen naar aanleiding van dit artikel? Laat het hieronder weten in de comments!