Google is inmiddels al vele jaren veruit de populairste zoekmachine in Nederland. Het marktaandeel van Google op desktops was in het vierde kwartaal van 2017 bijna 90%. Op smartphones scoorde Google zelfs 98,70%(!). Ik verwacht dat Google deze dominantie de komende jaren vast zal houden en als je een website hebt, dan kun je simpelweg niet om Google heen. Google zit allesbehalve stil en de ontwikkelingen van de zoekmachinegigant volgen elkaar in rap tempo op. Wil jij online goed bijblijven, dan is het belangrijk dat je op de hoogte bent van de plannen van Google. Daarom heb ik voor je de 5 Google trends voor 2018 op een rijtje gezet.

Mobiel eerst

Sinds 2015 verwerkt Google wereldwijd meer zoekopdrachten op mobiele apparaten dan op desktops en laptops. Toch is de desktopversie van een webpagina nog steeds de standaardversie voor Google. Hier gaat Google echter verandering in brengen, want het wil de mobiele versie van een webpagina in de toekomst als de standaardversie indexeren. Google kondigde dit al eind 2016 aan, maar het lijkt de zogenaamde mobile first index in 2018 echt te gaan implementeren. Wat betekent dit voor jouw website? Je moet ervoor zorgen dat alle belangrijke informatie, zoals afbeeldingen en gestructureerde data, ook op de mobiele versie van je website te vinden is. Als je een responsive website hebt, dan zit dit waarschijnlijk wel goed, maar ik adviseer om dit na te kijken en eventueel na te vragen bij je webbeheerder.

Mobiele snelheid

Dat Google mobiel belangrijk vindt, blijkt ook uit de blogpost die het Amerikaanse bedrijf vorige maand publiceerde. Vanaf juli 2018 zal snelheid van je webpagina’s op mobiele apparaten namelijk een officiële ranking factor zijn voor zoekopdrachten op mobiele apparaten. Een snellere website heeft dus een positieve impact voor de zichtbaarheid van de website in Google. Websitesnelheid heeft overigens meerdere voordelen. Zo wijzen verschillende onderzoeken uit dat een snellere website leidt tot een lagere bouncerate en betere conversie. Wil jij zien hoe snel je webpagina’s zijn? Gebruik dan Google’s eigen PageSpeed Insights of WebPagetest.

HTTPS

Google vindt een veilig internet belangrijk en daarom stimuleert Google het gebruik van een SSL-certificaat, te herkennen aan https voor het websiteadres. Google heeft de laatste jaren steeds stapjes genomen om webbeheerders te overtuigen een SSL-certificaat te installeren. De laatste stap is een aankondiging vorige maand, waarin de zoekmachinegigant schreef dat de browser Chrome vanaf juli 2018 alle http-webpagina’s als onveilig zal markeren. Op dit moment geeft Chrome deze waarschuwing al op http-webpagina’s waarop invulvelden zijn, zoals een contactformulier, maar vanaf juli 2018 zal de onveilig waarschuwing dus op alle http-webpagina’s verschijnen. Heeft jouw website nog geen SSL-certificaat? Neem dan nu actie! Een SSL-certificaat hoeft helemaal niet duur te zijn via een Let’s Encrypt certificaat. Dit wordt bij veel hostingspakketten zelfs gratis aangeboden. Bij deze doe ik nog even een voorspelling. De volgende stap van Google wordt om http-webpagina’s ook in de zoekresultaten als onveilig te bestempelen.

“De volgende stap van Google wordt om http-webpagina’s ook in de zoekresultaten als onveilig te bestempelen.”

Voice search

Google heeft in de Verenigde Staten al enkele tientallen miljoenen van zijn slimme speaker Google Home verkocht. Hiermee is het trouwens niet de populairste slimmer speaker in de V.S., want de Amazon Echo heeft een marktaandeel van 76% op de slimme speakermarkt in het najaar van 2017. Hiermee lijkt de slimme speaker een succes te worden en een vaste plek in de woonkamer te veroveren. De slimheid van Google Home wordt verzorgd door de software van Google Assistant en deze komt dit jaar naar Nederland. Dit maakt ook de weg vrij om de Google Home speaker succesvol te introduceren in Nederland.

Hoe kun je als bedrijf profiteren van Google Home? Dat is op dit moment nog niet echt duidelijk. Google lijkt featured snippets veel te gebruiken voor antwoorden op voice search en optimaliseren voor featured snippets kan dus ook voor een grotere online hoorbaarheid leiden op de Google Home. Verder voorzie ik dat er in de toekomst mogelijkheden komen om te adverteren via Google Home voor bijvoorbeeld loodgieters en reparateurs. Daarnaast zullen online bestellingen via Google Home waarschijnlijk mogelijk zijn. Dit biedt kansen voor bedrijven die snel gebruik weten te maken van deze nieuwe mogelijkheden. Ik raad dus aan om nieuws over de Google Home speaker in de gaten te houden.

Google Mijn Bedrijf

Google heeft de mogelijkheden van Google Mijn Bedrijf het afgelopen jaar sterk uitgebreid. Zo kun je bijvoorbeeld nu een eenvoudige website bouwen via GMB, mensen op de hoogte houden via Google Posts en wordt het mogelijk om video’s op GMB te plaatsen. Restaurants kunnen zelfs hun hele menukaart aan Google Mijn Bedrijf toevoegen. Google lijkt steeds meer informatie van je bedrijf op één plek te verzamelen om dit rechtstreeks te kunnen presenteren aan Google gebruikers. Als bedrijf biedt dit kansen om je website, en dus bedrijf, zichtbaarder te maken en Google gebruikers van relevante informatie te voorzien. Mijn tip is daarom om je Google Mijn Bedrijfspagina regelmatig te checken voor nieuwe mogelijkheden.

Google en het internet zijn continu in ontwikkeling. Als je stil staat, dan loop je snel achter. Met de informatie van deze blog ben je weer up to date en hopelijk biedt het handvatten om je online zichtbaarheid te verbeteren. Heb je vragen of opmerkingen? Laat het hieronder weten en we geven graag antwoord.

Dit artikel verscheen eerder op beGuru.