Onlangs gaf ik een klant het advies om te bloggen. Over haar dienst bestaan namelijk vele vragen en met blogposts zou ze potentiële klanten kunnen bereiken die deze vragen op Google stellen. Mijn klant antwoordde echter dat ze daar geen brood in zag, omdat al heel veel concurrenten blogden. In dit artikel ga ik uitleggen waarom bloggen dan nog steeds zin heeft en welke voordelen bloggen oplevert.

De voordelen van bloggen voor je bedrijf

Het publiceren van blogartikelen of andere vormen van content marketing levert verschillende voordelen op voor je bedrijf.

  1. Via blogartikelen kun je je potentiële klanten bereiken via Google of andere kanalen. Voordat consumenten overgaan tot de aanschaf van een product of dienst, winnen ze vaak eerst op internet informatie in. Je klanten doorlopen een kopersreis die grofweg loopt van de bewustwording van een probleem of vraag, naar het overwegen van het aanschaffen tot een product of dienst, tot de uiteindelijke beslissing tot aanschaf. Door content te creëren voor je potentiële klanten in deze verschillende fases, kun je je bedrijf in deze verschillende fases al onder de aandacht brengen bij je potentiële klanten. Hiermee kunnen deze mogelijke klanten jouw website vinden als ze een vraag in Google typen, maar ook bijvoorbeeld via social media. Een goed voorbeeld is dit artikel van Coolblue, waarin tips worden gegeven voor de aanschaf van een goedkope smartphone.
  2. Via blogartikelen kun je een band opbouwen met je klanten. Content die door je bezoeker als waardevol wordt beschouwd leidt tot een positieve associatie van jouw merk bij de bezoeker. Aankoopbeslissingen zijn doorgaans niet alleen rationeel, maar ook emoties en de gunfactor spelen vaak een rol bij de aanschaf van een product of dienst. Waardevolle content kan er voor zorgen dat een bezoeker een goed gevoel en vertrouwen krijgt in jouw bedrijf en dus zal kiezen voor jouw product of dienst. Dit geldt niet alleen voor potentiële klanten, maar tevens voor bestaande klanten. Een bedrijf dat dit zeer goed uitvoert is Moz dat, in mijn ogen, het beste online marketing blog ter wereld heeft.
  3. Bloggen-levert-autoriteit-opVia blogartikelen bouw je autoriteit op. Via content kun je je expertise tonen en aan je bezoekers laten zien dat je deskundig bent op jouw vakgebied. Dit maakt de kans weer groter dat een potentiële klant voor jouw product of dienst zal kiezen. Ik hoop dat mijn eigen blog hier een goed voorbeeld van is.
  4. Via blogartikelen kun je waardevolle links bemachtigen. Als bezoekers je content waardevol vinden, dan kunnen zij een link plaatsen naar jouw artikel vanaf een andere website. Google beschouwt waardevolle links nog steeds als een ranking factor en hierdoor zal niet alleen je blogartikel, maar je website in het algemeen (en dus Blogs-kunnen-waardevolle-links-opleverenook je producten en dienstenpagina’s) beter scoren in Google. Bloggen is dus ook een uitstekende vorm van SEO. Met waardevolle links bedoel ik overigens niet social media links, zoals links van Facebook of Twitter. Hoewel deze zeer waardevol kunnen zijn, hebben deze links geen directe waarde voor SEO, aangezien Google deze links niet meeneemt in het algoritme voor het bepalen van de zoekresultaten. Een goed voorbeeld zijn wederom de blogartikelen van Moz die vele duizenden, waardevolle links opleveren.

Maar al mijn concurrenten hebben al een blog

Hopelijk heb ik je nu overtuigd van de voordelen van een blog. Alleen is bloggen niet een nieuwe strategie en zoals mijn klant onlangs tegen mij zei: “veel van mij concurrenten bloggen al, dus waarom zou ik dan gaan bloggen?” Hiermee impliceerde ze dat er waarschijnlijk al zo veel geschreven is dat het geen zin zou hebben om zelf met een blog te beginnen. Er zijn en zullen echter altijd wel goede ideeën zijn voor blogartikelen. We leven in een dynamische wereld waarin producten, diensten, technologieën, wetgeving en inzichten continu veranderen. Hierdoor leven er altijd wel nieuwe vragen bij je potentiële klanten of kun je nieuwe inzichten verschaffen. Mijn klant voegde ook nog toe dat ze blogartikelen van haar concurrenten vaak oppervlakkig en niet zo goed vond. Dit is dan juist een reden om een beter artikel over een desbetreffend onderwerp te schrijven. Google kan namelijk meten hoe je lezers je content waarderen. Als jouw content door bezoekers beter gewaardeerd wordt dan de content van je concurrent, dan zal Google je content ook beter waarderen!

Ik hoop dat je nu helemaal overtuigd bent van de waarde van een blog voor je online marketing. Alleen adviseer ik niet zo maar te beginnen met schrijven, omdat je nu eenmaal iets moet schrijven. Een goede blogpost heeft een duidelijk doel, richt zich op een doelgroep en houdt ook rekening met kansen in Google. Over SEO voor een blog kan ik een heel nieuw artikel schrijven, maar ik kan je beter doorverwijzen naar deze uitstekende video van Rand Fishkin. Hierin bespreekt hij het zoekmachine optimalisatie proces voor een blog en dit is verplichte kost voor iedereen die wil starten met een blog voor zijn of haar bedrijf.