Paginatitel en metabeschrijving uitgelegd

De paginatitel, ook wel browsertitel en de metabeschrijving zijn belangrijk voor SEO en de click-through-rate (CTR). In deze blog leggen we je uit de paginatitel en metabeschrijving precies zijn. Ook geven we best practices voor het schrijven van een goede paginatitel en metabeschrijving.

Wat is de paginatitel?

Hierboven heb ik met mijn geavanceerde paint skills aangegeven welke gedeelte van een zoekresultaat de paginatitel is. Deze krijgt iemand te zien in Google bij het zoekresultaat van de pagina. Met de paginatitel vertel je zowel aan gebruikers als aan zoekmachines wat het onderwerp van een pagina is.

Met de paginatitel wil je daarom ten eerste Google gebruikers informeren en overtuigen om naar je webpagina door te klikken. Daarnaast wil je ook rekening houden met relevante en populaire zoektermen binnen Google, omdat de termen in de paginatitel worden meegewogen voor het genereren van Google’s zoekresultaten. Je wilt daarom de populairste zoektermen waarmee jij met een webpagina wilt scoren in Google in de paginatitel verwerken.

Google toont normaal ongeveer 55-60 tekens in de paginatitel en je wilt daarom je boodschap binnen deze 55-60 overbrengen.

Wat is de metabeschrijving?

De metabeschrijving is de tekst die onder de paginatitel in de zoekresultaten verschijnt, zoals je in de afbeelding hierboven kunt zien. Google geeft aan dat de metabeschrijving geen ranking factor is en dus niet mee wordt meegewogen voor het genereren van de zoekresultaten.

Wel heeft de metabeschrijving invloed op de click-through-rate (CTR). Je wilt en kunt met je metabeschrijving Google gebruikers overtuigen om naar jouw website door te klikken. Naast informatief is het een best practice om een call-to-action toe te voegen aan de metabeschrijving toe te voegen, bijvoorbeeld “Bekijk nu het recept op onze website!”.

Hoewel geen ranking factor denken veel online marketeers dat de CTR van zoekresultaten een (niet door Google bevestigde) ranking factor is. Een goede metabeschrijving kan dus indirect ook leiden tot een hogere zoekpositie in Google.

Google toont circa maximaal 300 tekens in de metabeschrijving.