Als je wilt adverteren via Google Shopping, dan moet je jouw webshop aanmelden bij Google Merchant Center. Google maakte echter vorige week bekend dat iedere webshop dit jaar nog gratis gebruik kan maken van Google Shopping. Als jouw webwinkel dus nog niet is aangemeld bij Google Merchant Center, dan is dit het moment om het wel te doen. In deze blog leg ik je alles uit wat je over dit onderwerp moet weten.

Wat is Google Merchant Center?

Voor diegenen die niet weten wat Google Merchant Center is, een korte uitleg. In Merchant Center kun je winkel- en productgegevens aan Google doorgeven en beschikbaar stellen voor Google services, zoals Shopping Ads. Dit zijn gegevens als je assortiment, voorraad, prijzen en levertijd. Deze geef je aan Google door via een feed, oftewel een tabel met informatie. Goedgekeurde producten kun je vervolgens gebruiken voor bijvoorbeeld Shopping advertenties.

Wat gaat er veranderen aan Google Shopping?

Voorbeeld van Google Shopping

Google Shopping, waarvan je hierboven een voorbeeld ziet, was tot voor kort gereserveerd voor adverteerders. Als je dus jouw producten terug wilde zien tussen deze advertenties, dan moest je jouw webshop eerst aanmelden bij Google Merchant Center, je feed uploaden en een koppeling maken met een adverteerder (bijvoorbeeld Google Ads).

Nu gaat Google dus een deel van de Google Shopping resultaten vrijmaken voor niet-betaalde resultaten. In de Verenigde Staten heeft Google dit al doorgevoerd en hieronder zie je daar een voorbeeld van.

Google opent Shopping voor niet-betaalde resultaten

Screenshot van Glenn Gabe op Twitter.

In het voorbeeld zoekt een gebruiker in Google op ‘leather shoes’ op zijn laptop. De bovenste rij is gereserveerd voor advertenties. Google wil natuurlijk wel geld blijven verdienen en het is daarom ook logisch dat advertenties de prominentste plaats behouden.

Onder de advertenties zie je organische resultaten, oftewel niet-betaalde Shopping resultaten. Hier kun je dus verschijnen zonder dat je adverteert. Verder is het interessant dat je aan de linkerkant diverse filteropties ziet om je zoekopdracht te verfijnen. Google schrijft dat het dit jaar nog Google Shopping wereldwijd wil openzetten voor organische resultaten.

Waarom verandert Google Shopping?

Veranderd Google Shopping om de concurrentie tegen Amazon beter aan te kunnen gaan?

Google legt in zijn blogpost uit dat het worstelende bedrijven wil helpen. Winkels kunnen namelijk in de toekomst gratis hun producten aan potentiële klanten in Google tonen. Velen denken echter dat Google minder nobel is dan het zelf beweert en dat de concurrentie met Amazon ten grondslag ligt van deze verandering.

Als veel Amerikanen namelijk een product online willen kopen, dan gaan ze rechtstreeks naar Amazon in plaats van naar Google. Google wil daarentegen dat mensen op Google gaan zoeken, zodat het geld verdient aan klikken op advertenties.

Met een ruimer aanbod op Google Shopping, en nog meer verbeteringen, wil Google daarom online kopers weglokken bij Amazon. Als winkels zich daarnaast aanmelden bij Google Merchant Center, dan wordt bovendien de stap voor die winkels kleiner om te adverteren via Google Shopping.

Oké, maar hoe komen mijn producten nu in Google Shopping?

Als je al adverteert op Google Shopping, dan hoef je waarschijnlijk niets of weinig te doen. Wellicht dat je je feed uit kunt breiden met producten waarmee je niet wilt adverteren, maar die wel tussen de organische Google Shopping resultaten mogen verschijnen.

Adverteer je nog niet op Google Shopping en ben je nog niet aangemeld bij Google Merchant Center? Volg dan het volgende stappenplan.

  1. Meld je aan bij Google Merchant Center. Hiervoor heb je een Google account nodig, bijvoorbeeld een Gmail e-mailaccount. Heb je een e-mailadres dat je gebruikt voor Google Search Console? Dan is het handig om dit e-mailadres ook te gebruiken voor Google Merchant Center.
  2. Vervolgens vul je je bedrijfsinformatie in, zoals de naam van je (online) winkel en websiteadres.
  3. Hierna importeer je een feed van je webshop naar Google Merchant Center. Deze mogelijkheid vind je in het menu ‘Producten’ bij ‘Feeds’. Ik heb nog geen feed en hoe maak ik die, hoor ik je wellicht denken. Dit is helemaal afhankelijk van het systeem van je website. Als je een WooCommerce of Magento shop hebt, dan zijn er verschillende standaardoplossingen die je kunt gebruiken. Vraag je websitebeheerder om assistentie als je hiervoor hulp nodig hebt.
  4. Optimaliseer je feed, want dit maakt de kans groter dat jouw producten getoond worden in Google. In dit Engelstalige artikel vind je 8 goede tips om je feed te optimaliseren.
  5. Configureer in Google Merchant Center de verzendgegevens voor je shop. Ook als die data in je feed zit, dan moet je die toch in Google Merchant Center instellen.
  6. Houd de dagen hierna in Google Merchant Center in de gaten of je feed en producten goedgekeurd worden.

Bij het schrijven van deze blogpost is Google Shopping in Nederland nog niet open voor niet-betaalde resultaten. Wel heeft Google dus aangegeven dat het nog dit jaar organische resultaten zal tonen in Google Shopping.
Update 6-5-2020 De eerste klanten krijgen al een bericht via Google Merchant Center dat hun producten in aanmerking komen voor de onbetaalde resultaten op platforms van Google.

Gaat Google Shopping nog meer veranderen?

Online bestellen via Google Home

Ja, waarschijnlijk wel. Google introduceert nieuwe zaken meestal als eerste in de Verenigde Staten en daar zien we al meer ontwikkelingen. We kunnen de volgende mogelijkheden in de toekomst ook in Nederland verwachten.

  • Bestellen en betalen via Google Shopping. Via het programma Google Shopping Auctions kunnen consumenten rechtstreeks via Google Shopping bestellen en afrekenen. De klant hoeft je webshop dus eens niet meer te bezoeken om jouw product te kopen.
  • Producten bestellen via je stem. Straks is het niet eens meer nodig om naar een scherm te kijken en te klikken, maar geef je je bestelling via een spraakopdracht door aan Google Assistant. Is je stofzuiger opeens kapot, dan kun je in de toekomst aan Google vertellen dat je meteen een nieuwe wilt kopen. Of veel mensen dit echt gaan gebruiken, valt nog te bezien.
  • Winkels kunnen hun voorraad doorgeven aan Google. Dit geldt ook voor winkels die geen webshop hebben.

Google Merchant Center is dus ook interessant voor niet-webshops

Het gaat dus in de toekomst waarschijnlijk voor iedere winkel in Nederland, wel of geen webshop, interessant zijn om via Google Shopping producten te verkopen. Voor ondernemers die wel online willen verkopen, maar om wat voor reden dan ook geen webshop willen, kan dit dus heel interessant zijn. Houd onze online marketing blog in de gaten of abonneer je nu op de nieuwsbrief!

Als je een webshop hebt, dan is dit nieuws van Google heel belangrijk voor je. Ook als je winkelier bent en nog niet online verkoopt, dan raad ik aan om de ontwikkelingen op dit gebied te volgen.