Laat ik beginnen met dat dit geen Yoast afzeik artikel wordt. Ik vind Yoast een geweldige plugin. Toen ik onlangs mijn eerste website in WordPress maakte (hiervoor gebruikte in Joomla), moest ik als online marketeer natuurlijk deze SEO plugin uitproberen. Mijn ervaringen met Yoast tot nu zijn eigenlijk alleen maar positief. Het is zeer handig om één plugin te gebruiken om bijna al je zoekmachine optimalisaties te regelen. Zo kun je met Yoast gemakkelijk een kruimelpad toevoegen en een sitemap aanmaken. Daarnaast is de plugin goed geïntegreerd in het CMS en kun je zeer eenvoudig een meta omschrijving toevoegen om je click-through-rate te stimuleren. De Yoast plugin biedt tevens een SEO pagina-analyse, die je webtekst op diverse factoren beoordeelt. Over deze pagina-analyse wil ik het in deze post hebben, want al denk ik dat deze tool onervaren schrijvers kan helpen, zul je hiermee geen optimale teksten schrijven.

Hoe werkt de Yoast pagina-analyse?

Bij een pagina of bericht kun je een focus trefwoord invullen, oftewel een keyword. Onder andere met dit trefwoord, beoordeelt de pagina-analyse je webtekst. Zo analyseert de plugin of je trefwoord in de paginatitel, URL en artikelkoptekst voorkomt. Daarnaast wordt er gekeken naar onder andere de trefwoorddichtheid, de lengte van de tekst en de aanwezigheid van afbeeldingen en uitgaande links. Als je tekst bij een variabele voldoet aan de Yoast SEO richtlijnen, krijg je een groen bolletje. Als je er enigszins, maar niet volledig aan voldoet, krijg je een oranje bolletje. In het geval dat je helemaal niet met een bepaalde Yoast SEO factor rekening houdt, krijg je een rood bolletje. Als je tekst voldoende groene bolletjes heeft, krijgt je gehele pagina een groen bolletje en is deze webtekst SEO proof volgens Yoast.

Met de Yoast pagina-analyse schrijf je geen optimale teksten

Deze pagina-analyse tool kan ondernemers die hun eigen teksten creëren zeker helpen om betere teksten te schrijven. Het is zeker aan te raden om in je titel, url en kopteksten met trefwoorden rekening te houden, maar de tool stelt een ouderwetse manier van SEO tekstschrijven voor, waarmee je anno 2015 geen optimale teksten schrijft.
Rand Fishkin van Moz legt in het volgende videoblog goed uit waarom zaken als trefwoord targeting op de manier die Yoast voorstelt en trefwoorddichtheid verouderde SEO tactieken zijn. In het kort komt het erop neer dat Google de laatste jaren veel slimmer is geworden. Zo begrijpt Google beter wat de bedoeling van een zoeker is (search intent) en begrijpt het ook veel beter waar teksten over gaan.

Zo schreef ik onlangs voor een klant in de horeca sector een webtekst over bruiloften. Enkele jaren geleden zou je als schrijver focussen op deze term, maar in 2015 snapt Google dat een bruiloft hetzelfde is als een huwelijk. Mensen die op Google zoeken voor trouwideeën kunnen dus ook op pagina’s komen die gaan over huwelijksideeën!
Zoals Rand Fishkin in zijn blog goed uitlegt, is Google steeds beter in staat om te begrijpen welke woorden bij een bepaald onderwerp horen. Als een gebruiker in Google een bepaalde zoekopdracht invult, weet Google ook welke deelonderwerpen en termen hierbij horen en baseert hierop mede zijn zoekresultaten. Als je met je tekst dus richt op één trefwoord of trefzin, ben je dus verre van optimaal bezig.

Verder is de variabele trefwoorddichtheid verouderd en wordt deze door toonaangevende SEO-specialisten niet meer als relevant gezien. Als je je hierop te veel focust, doe je je tekst waarschijnlijk meer kwaad dan goed.

Hoe schrijf je dan wel een optimale SEO tekst?

In dit opzicht is online marketing in de richting van ouderwetse offline marketing opgeschoven. De optimale SEO tekst sluit namelijk precies aan bij de wens en verwachting van een Google gebruiker. Dus als je een webtekst over een onderwerp wil schrijven, bedenk dan op welke zoekterm(en) je antwoord wil geven en op probeer deze zo goed mogelijk te beantwoorden. Hoe beter je dit doet, des te tevredener zal de bezoeker van je website zijn en Google waardeert dit ook. Het onderwerp van een pagina moet dus zo goed mogelijk aansluiten bij de bedoeling van een zoeker op Google en deze zoeker ook optimaal tevreden stellen. In plaats van keyword targeting gaat het bij moderne SEO over topic targeting.

Hoewel de focus op een enkel trefwoord verre van optimaal is, zul je natuurlijk wel op je woordgebruik moeten letten. Dit moet passen bij de verwachting van de bezoeker en je beoogde doelgroep. Een goede suggest tool die je helpt om inspiratie en verwante termen te vinden is Keywordtool.io.

Neem Yoast pagina-analyse niet als focus voor je tekst

Zoals ik in de introductie al schreef, is de Yoast SEO plugin een zeer handige plugin, waarmee je veel zoekmachine optimalisatie factoren op een gemakkelijke manier kunt instellen. Ik zal de plugin ook blijven gebruiken voor mijn WordPress website en ik kan deze ook iedere WordPress gebruiker aanraden. Je zult echter met de pagina-analyse tool geen optimale SEO teksten schrijven en ik raad iedereen ook aan om deze niet als leidraad te nemen. Wel raad ik aan om na het schrijven van een tekst de pagina-analyse te bekijken en zo wellicht nog op ideeën te komen om je tekst te verbeteren. Variabelen als trefwoorddichtheid kun je echter dus links laten liggen.
Wellicht dat sommige lezers denken dat ik kritiek op de Yoast plugin heb, omdat dit een bedreiging is voor mijn beroep als SEO tekstschrijver. Deze lezers moedig ik aan om inhoudelijk te reageren onder dit artikel en graag hoor ik ook andere meningen over dit onderwerp. Alle kritiek is welkom  🙂

Daarnaast heb ik een artikel geschreven over het schrijven van SEO teksten. Hierin ga ik ook uitgebreider in op topic targeting.